منبت کاری سنتی آباده :

آباده شمالی ترین شهر استان فارس است که هنر منبت آن در ظرافت و امتناع از تقلید و به کاربردن ابتکار و فکر در طرح نقش و فنون، تولید کاملا منحصر به آباده است منبت کاری آباده و آثار شایسته اساتید به نام گذشته و امروز آن جایگاه ویژه ای در منبت سنتی ایران داشته و حتی زینت بخش بسـیاری از موزه های دنیا است. طرح و نقش منبت آباده، اغلب شامل نقوش ریز گیاهی، گل و بوته ساده و بومی، مثل گل نرگس، گل مینا، سه برگی، برگ بیدی و ... است. نقوش حیوانی تصاویر انسانی ( در قالب چهره شاعران و نقوش هخامنشی)، کتیبه و خط نوشته از دیگر نقوش مورد استفاده منبت کاران خوش ذوق آباده است.

شیوه کنده کاری روی چوب در منبت آباده، به شیوه مقعر (با برجستگی ملایم و کم) در عناصر گل و برگهای پیچان بسیار روان و هماهنگ است.

ابزار اصلی مورد استفاده در منبت کاری سنتی آباده عبارت است از چاقو (مغار) های بسیار ساده که از فولاد آبدیده تهیه شده و نوک آنها اصالتاً بصورت تخت بوده و همانند قلم خوشنویس (گاهی با زاویه های گوناگون ) ساب خورده و فرم میگیرند.

ادامه مطلب ....

  

سخن دبیر شهر جهانی منبت :

 

آباده پتانسیل تبدیل شدن به شهری تاثیرگذار در استان فارس در حوزه صنایع دستی را دارد صنایع دستی آباده، یکی از اصیل ترین نمونه های صنایع دستی استان فارس و کشورمی باشد که در میان سایر تولیدات صنایع دستی در جهان هنر منبت آن در سطح جهان می درخشد.

ادامه مطلب ....

 

                                              گالری تصاویر



    از  4  

    



 

دسته بندي اخبار 
معاون صنایع دستی در جشن روز صنایع دستی در آباده
کد خبر : ۳۸۹۷  |  تاريخ وقوع :
 ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ 
۰۶:۲۱
هنر باید به صنعت و بازرگانی وصل شود. از هنرمندان پیشکسوت و افتخارآفرینان عرصه صنایع دستی شهر آباده تجلیل شد
از دبیر شهر جهانی منبت به پاس عملكرد مثبت قدردانی شد
کد خبر : ۳۸۹۶  |  تاريخ وقوع :
 ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ 
۰۶:۱۳
همایش ملی روز جهانی صنایع‌دستی با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت گردشگری استانداری فارس در شهر شیراز برگزار شد.
6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0